Autor: Michal Smetana, 2023

Když přijde řada na budování vztahu se zákazníky, je žádoucí mít v malíčku pár důležitých bodů – je jich přesně 18 :), které jsme sepsali níže.

  1. Komunikujte

Udržujte otevřené cesty pro komunikaci, stejně jako v jakémkoliv způsobu produktivní kooperace. Je důležité propagovat svou firmu a zároveň dbát na názory zákazníka a aktivně jim naslouchat.

Místo toho abyste povídali zákazníkům jen o své firmě, mluvte s nimi o nich samotných a o tom, co potřebují. Objevte, co vaši zákazníci hledají a pak jim dokažte, že jste schopni to doručit.

Vyškolte své zaměstnance v oblasti efektivní komunikace se zákazníky a to tím, že naučíte nové zaměstnance, jak správně interagovat se zákazníkem dříve, než se vyskytne problém. Můžete zlepšit zákaznický servis dříve, než k nějakému problému dojde. Dodržujte zásady, které vyžadují včasné reakce k zajištění zákaznické spokojenosti. Nastavte priority tak, abyste zajistili, že zaměstnanci budou pohotově odpovídat na hlasové zprávy a emaily.

  1. Předčete očekávání

Vaši zákazníci spoléhají na to, že jim nabídnete výjimečné produkty a služby. Vaše organizace by měla neustále pracovat na vylepšování kvality služeb, které nabízí. Jinak řečeno, je lepší slíbit méně a následně překročit očekávání. Má-li zákazník dobrou zkušenost s firmou, je pravděpodobné, že zde spíše nakoupí.

Jedna ze strategií, jak doopravdy překvapit zákazníka, je doručit mu produkt nebo službu mnohem dříve, než očekával. Zákazník tuto velmi rychlou dodávku ocení. I když jste si jistí, že objednávku dokážete zpracovat o týden dříve, měli byste mu i tak oznámit, že by měl objednávku očekávat až ke konci měsíce.

  1. Ptejte se na zpětnou vazbu

Zákazníci projeví své názory nehledě na to, zda jsou s produktem nebo službou spokojeni. Požádáním o zpětnou vazbu skvěle ukážete, že vám záleží na potřebách zákazníka. Momentálně jsou hojně využívány dotazníky spokojenosti.

Poté co jste se díky komentářům a kritice zaměřili na specifické potřeby zákazníků, začněte řešit jejich problémy a to, co nejefektivněji . Vaše společnost bude mít větší úspěch v závislosti na tom, jak dobře váš produkt nebo služba uspokojí její potřeby.

Vnímat různé úhly pohledu a zajistit včasnou odezvu je zásadní, a  nezáleží na tom, jestli je názor myšlen jako pochvala nebo kritika. Pokud neřešíte negativa, která se nachází ve zpětné vazbě, je to velká chyba. Negativní komentáře mohou působit jako důležitá informace ohledně toho, jak  je  zákazník spojený s produktem a se službou jako celkem.

  1. Propojujte

Díky pokroku v technologii se zpřístupnila větší různorodost kanálů k budování vztahu se zákazníky, než tomu bylo v minulosti. Je možné komunikovat se zákazníky pomocí jakéhokoliv z mnoha online nástrojů a kanálů sociálních sítí, které jsou v dnešní době dostupné. Při komunikaci se zákazníky online, byste měli klást důraz na obousměrnou komunikaci. Ptejte se zákazníka na otázky a řešte jakékoliv komplikace, které by mohly nastat.

Vložte čas a úsilí do tvorby poutavého a kvalitního webu a zvažte založení blogu, pro komunikaci s návštěvníky stránek. Vytvořte si se zákazníkem vztah založený na důvěře skrze vaší online přítomnost. 

  1. Doceňte

Vytvořte věrnostní program, který ocení opětovné zákazníky sníženými cenami. Zákaznická věrnost může být sledovaná různými způsoby, jako jsou například fyzické věrnostní kartičky nebo digitální věrnostní software. 

Skrze účast v zákaznickém věrnostním programu a sbírání bodů mají zákazníci možnost získat odměny od vaší společnosti. Jakmile zákazník dosáhne určitého množství bodů, má nárok na pobídku. Zákazník může jako pobídku dostat například slevu na další nákup.

  1. Pochopte zákazníkovu cestu

Pro úspěšné rozvíjení a udržení pozitivního vztahu s klientelou je třeba nejdříve uchopit, jaké důvody a rozhodnutí jsou za nákupem. Nápomocná může být mapa cesty zákazníka pro lepší pochopení a splnění zákazníkových nároků, která mapuje celkový proces prodeje od začátku do konce a vyzdvihuje klientovy obavy v určitých bodech cesty → to vám dovolí lépe pochopit vaše zákazníky a nabídnout jim lepší služby.

  1. Představte se zákazníkovi

V dnešní době rostoucí automatizace, si zákazníci potrpí na možnost osobního dialogu se společností. Klienti by měli mít kontakt na předního zaměstnance a jméno zmíněného zaměstnance by mělo být používáno, kdykoliv je to možné. Vytvoření osobního spojení se zákazníkem může být skvělá cesta, jak s ním navázat hlubší kontakt 

  1. Implementujte CRM software nástroje

S pomocí softwaru pro správu vztahů se zákazníky (CRM) budete schopni udržovat přesnější záznamy o zákaznických údajích a interakcích, což vám zase umožní poskytnout lepší služby všude kolem. Delegováním rutinních úkolů na automatizované procesy budou mít vaši zaměstnanci více času zaměřit se na rozvíjení smysluplných vztahů se zákazníky.

  1. Marketing vašich výhod v oblasti zákaznického servisu

Pokud chcete budovat pověst vaší značky a kultivovat firemní kulturu zaměřenou na poskytování vynikajících služeb zákazníkům, měli byste začít co nejdříve propagovat vaši společnost jako tu, která zákazníkům skutečně slouží.

Zákazníci, kteří si váží kvalitní a pozorné péče, jsou právě ti zákazníci, které se snažíte získat. Proto byste měli co nejčastěji propagovat vynikající kvalitu vašeho zákaznického servisu. Nabízejte zákaznicky přívětivé služby, jako například bezplatnou telefonní linku s non-stop obsluhou, snadno použitelnou aplikaci a odměny za zákaznickou loajalitu.

  1. Vyhovte zvyklostem zákazníků

Použijte stejné kanály komunikace a přístupy k řešení problémů jako vaši zákazníci, aby se vaše interakce s nimi zjednodušila a zefektivnila. Zjistěte, jaké obchody navštěvují vaši ideální zákazníci a zvažte umístění vašeho podnikání poblíž těchto míst. Můžete také vytvořit firemní profily na sociálních sítích, které jsou nejčastěji používány vaší cílovou skupinou, aby bylo pro zákazníky snadnější najít a spojit se s vaší značkou.

  1. Reagujte okamžitě

Pro úspěšné budování a udržování vztahu se zákazníky je klíčové být pro ně přístupný a komunikovat s nimi. Když si zákazníci uvědomí, že na jejich dotazy a obavy bude odpovězeno včas, je pro firmy mnohem jednodušší udržovat dlouhodobé vztahy.

Chcete-li udržet pozornost svých zákazníků, měli byste se snažit odpovědět na jejich zprávy, co nejrychleji, ideálně dříve, než se začnou věnovat něčemu jinému a nebo se rozhodnou odejít jinam. Snažte se odpovědět v kratším čase, než bylo slíbeno, a udělejte všechno, co je ve vašich silách, abyste tento cíl splnili nebo překonali.

  1. Nastavte konzistentní kvalitu kontroly

Pokud vaše společnost dodržuje přísné kvalitativní standardy, můžete si být jisti, že vaši zákazníci budou spokojeni s každým aspektem své interakce s vaší společností. Můžete předcházet problémům, než budou mít vliv na zákazníky, a předvést potenciálním zákazníkům důvěryhodný a pozitivní obraz zavedením systémů pro zajištění kvality.

  1. Pravidelně kontrolujte

Přestože se úroveň zájmu projeveného zákazníky může, a s velkou pravděpodobností také bude časem měnit, je nutné mít s vaší cílovou skupinou otevřenou linku komunikace. Navažte kontakt se zákazníky, kteří u vás dlouho nenakoupili. Zjistíte, zda máte k dispozici nové nabídky, které by je zajímaly, ať z hlediska zboží nebo služeb. Pokud posílíte pozitivní názor, který mají o vaší společnosti, můžete snížit pravděpodobnost, že odejdou ke konkurenční společnosti.

  1. Personalizujte veškerou komunikaci

Využití jména zákazníka v rozhovoru je jednoduchou, ale velmi účinnou metodou pro přidání osobního přístupu ke konverzaci a vytvoření vztahu s ním. Použijte aplikaci pro e-mailový seznam a personalizujte e-maily pro zákazníky vkládáním jejich jmen do předmětových řádků. Je možné se vydat o krok dál a napsat osobní zprávu ručně. Když má zákazník pocit, že je cenným členem “vnitřního kruhu” společnosti, je pravděpodobnější, že zůstane věrný dané značce.

  1. Udržujte podrobné záznamy o zákaznících

Využívejte informace o klientovi v rámci diskuse odkazem na jeho účet a relevantní historii. Pokud pečlivě zaznamenáte všechny transakce, interakce a žádosti o služby, budete schopni poskytnout klientům lepší pomoc, vidět vzorce v jejich aktivitách a rychleji reagovat na jejich dotazy.

Pokud budete udržovat záznam o každém kontaktu, který má zákazník s vaší společností, budete schopni se při vhodné příležitosti odrazit od předchozích zkušeností, které zákazníci s vaší značkou měli, a dokonce inspirovat pocit nostalgie mezi svými klienty.

  1. Upřednostněte zákaznický zážitek

Úspěšnost strategií zaměřených na udržení loajality zákazníků je přímo úměrná kvalitě zážitků, které jsou těmto zákazníkům poskytovány. Společnosti, které jsou schopny poskytnout zákazníkům vyšší kvalitu zážitků, než jejich konkurenti, zaznamenávají až 570% nárůst příjmů.

Když společnost investuje do vztahů se svými zákazníky, má šanci získat tři z nejcennějších aktiv, které má k dispozici

Tyto faktory budou mít okamžitý dopad na příjmy a náklady firmy. Když se zákazníci stávají loajálními k vaší značce, zvyšuje se jak celková hodnota zákazníka, tak i pravděpodobnost, že budou vaši firmu doporučovat dalším.

Zjistěte vše, co je třeba vědět o zážitku vašich zákazníků, od začátku do konce, abyste mohli poskytnout bezproblémové služby. Zákazníci s vámi budou obchodovat po delší dobu, pokud budou mít pocit, že jsou jejich potřeby uspokojovány.

  1. Vytvářejte hodnoty pro zákazníka

Vytváření hodnot pro zákazníky je pro úspěšnou značku naprosto klíčové. Můžete toho dosáhnout tím, že:

  1. Implementujte zákaznickou etiku

62% zákazníků po celém světě uvedlo, že by nikdy nenakoupilo znovu od stejné společnosti po negativní interakci se zákaznickou podporou společnosti. Je zásadní implementovat etiku zákaznického servisu do všech aspektů vašeho podnikání, protože poskytování vynikajícího servisu je nejúčinnějším způsobem vytváření vazeb s existujícími zákazníky.

Níže pár doporučení na závěr: