Autor: Michal Smetana, 2023

V tomto článku se dozvíte…

Co jsou to business metriky

Co jsou to KPIs?

Business metriky vs. KPIs

Obchodní metriky jsou základem každého podnikání. Pokud nemáte dobré obchodní metriky, nebudete vědět, zda se vašemu podnikání daří, nebo ne. Pochopením toho, jak jednotlivé metriky fungují a jak se vztahují k různým obchodním modelům, budete moci ze svých investic vytěžit maximum. Tento průvodce vám vysvětlí různé typy metrik, které jsou obvykle k dispozici na základě obchodního modelu, který používáte, pro rozhodování ve vašem podnikání. Zdůrazní také, jak vám tyto metriky mohou pomoci pochopit, co pro vaše podnikání funguje a co ne.

CO jsou to business metriky?

Chcete-li provést přesnou analýzu úspěšnosti svého podnikání, budete muset zavést sadu ukazatelů, které lze kvantifikovat. A právě to jsou business metriky:

Jsou to kvantifikovatelné ukazatele, které se používají k měření obchodní výkonnosti společnosti. Tyto metriky vám pomohou rozhodnout, zda je vaše podnikání na správné cestě k ziskovosti, nebo zda se mu nedaří.

Vzhledem k tomu, že existuje mnoho různých druhů businessů a aktivit, existuje obrovské množství různých metrik, které mohou být použity k hodnocení těchto businessu a jejich aktivit. Z tohoto důvodu se definice business metrik může lišit na základě podle typů businessu, ale všechny se shodují na jedné věci: Business metriky se používají k hodnocení různých aspektů činností firemní výkonnosti.

Zatímco odpovědnost za sledování celopodnikových ukazatelů spadá do kompetence vedení společnosti, každá divize a oddělení v rámci společnosti jsou zpravidla pověřeny povinností sledovat metriky, které odráží, jak úspěšně fungují jejich jednotlivé oblasti. To může pomoci vedoucím těchto různých divizí upravit jejich zásady nebo optimalizovat obchodní operace, aby zůstaly na správné straně těchto business metrik/ukazatelů.

CO jsou to KPIs?

To jsou metriky, pomocí kterých měříte své klíčové úsilí, cíle nebo záměry firmy. V tomto kontextu, “klíčové” v KPIs odkazuje na významné obchodní úsilí. KPIs slouží jako způsob měření pokroku při dosahování určitého cíle.

Klíčové ukazatele výkonnosti mají zásadní význam pro určení toho, zda vy a váš tým děláte inteligentní rozhodnutí, nebo ne. Obchodní výsledky lze pomocí těchto ukazatelů sledovat a organizace je může použít jako vodítko k tomu, kam se chce dostat. Klíčové výkonnostní ukazatele (KPIs) zahrnují například růst příjmů, udržení klientů a celoživotní hodnota zákazníka.

Pokud je například cílem vaší společnosti zvýšit příjmy o 20 % v následujících dvou čtvrtletích, můžete využít klíčové ukazatele výkonnosti, jako např. získávání nových zákazníků, celoživotní hodnota zákazníka a úspěšnost upsellingu ke sledování pokroku.

Business metriky vs. KPIs

V mnoha případech se metriky a klíčové ukazatele výkonnosti používají zaměnitelně. Nejde však o totéž. Zatímco KPIs jsou stále metriky, jsou to nejdůležitější měření pro posun vaší firmy. KPIs jsou konkrétní opatření a výsledky, které je třeba sledovat a dosahovat, pokud má vaše firma uspět při dosahování svých dlouhodobých ambicí. Solidní strategický plán obsahuje 5 až 7 klíčových ukazatelů výkonnosti, které je třeba sledovat při dosahování vašich cílů (KPIs).

Pomocí metrik lze typické obchodní aktivity firmy sledovat a také měřit, ale tyto informace nejsou nejpodstatnější pro sledování a zlepšování výkonnosti vaší společnosti s ohledem na váš strategický plán.

Zatímco každý KPI je metrikou, ne každá metrika je KPI. Velmi snadno se tyto dva pojmy zaměňují. Pokud se na to ale podíváme z jiné perspektivy, KPIs vám mohou pomoci přesně určit vaše cíle a priority společnosti. Na druhou stranu, pokud chcete pokračovat v obvyklém podnikání, potřebujete metriky, ale ty nejsou ty nejdůležitější.