Autor: Michal Smetana, 2021

Zajímalo vás někdy, jak dělá online konkurence? Pídili jste se po jejich reklamách? Hledali odkazy, články, nebo jste jen chtěli vědět, které části konkurenčního webu patří
k nejnavštěvovanějším? 

Pokud jste si v hlavě alespoň jednou řekli ano, pak věnujte pár minut tomuto článku, kde vám představíme některé z užitečných nástrojů pro „špehování“ konkurence.

Podobných nástrojů, aplikací a doplňků do prohlížeče je celá řada, ale ne všechny jsou optimalizované i pro češtinu. Často se ani nemusí jednat o nástroje, které mají k analyzování marketingu konkurence sloužit, ale při jejich „kreativním“ využití, se takovým nástrojem snadno mohou stát.

Seznam jistě není definitní a my si necháváme některé účinné nástroje a způsoby pro sebe, ale minimálně pro prvotní analýzu vám postačí tyhle. 

Pojďme se na to!

Google Alerts

Google Alerts je služba, která monitoruje výskyt konkrétního klíčového slova v rámci webových stránek, otevřených diskusních fór, blogů atd. Lze tak šikovně využít nejen
na monitoring vlastního brandu, ale například sledování zmínek o konkurenční značce.

V rozhraní lze nastavit frekvence sledování, zdroje, jazyk a třeba i regiony.

Co ale doporučuji řešit je položka Kolik, respektive jaké, zdroje zohlednit. Pro detailnější analýzu určitě volte Všechny výsledky.

Google operátory (search operators)

U Googlu ještě zůstaneme. Využití operátorů ve vyhledávání také není primárně určeno
pro analýzu konkurence, ale při jejich chytrém využití se dozvíte mnohé. Najdete například odkazy na web konkurence, nebo prohledáte indexované části webu, které nejsou standardně dostupné. K čemu se tohle ale může hodit? Já jsem skrze použití operátorů například našel kompletní pdf dokumenty, které byly určené pouze platícím účastníkům kuchařských kurzů. Možná tomu nebudete věřit, ale některé společnosti využívají své weby i jako úložiště
pro sdílení citlivých materiálů (například smluv).

Využití se meze opravdu nekladou. Detailní článek o využití operátorů najdete například
na moz.com nebo ahref.com

To od Google není zdaleka vše. Užitečná data získáte i ze samotných rozhraní Google Ads nebo pomocí Google Trends, ale na to se detailněji podíváme někdy příště.

Moat.com

Pokud se chcete vědět, jak vypadá display reklama konkurence, využijte službu moat.com. Rovnou doplňuji, že služba funguje lépe na velké značky (inzerenty) a nejlépe s globálním působením, ale najdete zde i střední a větší české inzerenty. 

Mimo sledování bannerů konkurence pak lze službu využít i při hledání inspirace pro tvorbu bannerů. Služba zároveň nabízí několik nadstandardních funkcí pro registrované. Mezi ně patří například pravidelný newsletter zajímavých kreativ, nebo další placené moduly specializující se na analytiku kampaní.

Facebook – reklama konkurence

I samotný Facebook nám umožňuje náhled na reklamní aktivity konkurence. Můžete se jednoduše podívat na podporované příspěvky a inzerci konkurenta na Facebooku a Instagramu. Pokud vás zajímá inzerce konkurence stačí pár jednoduchých kroků:

  1. Přejděte na profil konkurence.
  2. V levé části doscrollujte na box Transparentnost stránek a klikněte na Zobrazit vše.
  3. V otevřeném pop-up okně vyberte dole položku Přejít do Knihovny reklam.
  4. Hotovo! Snad jen dodatek, že v inzerci se dá i filtrovat.

Určitě doporučuji zobrazit si podrobnosti o reklamě. Najdete tak nejvíce kreativ a zároveň můžete pracovat s termíny nebo filtrací dle zařízení. 

SimilarWeb

Zajímali jste se někdy o to, jakou návštěvnost má web konkurence? Similarweb je nástroj, který vám tato čísla ukáže relativně přesně. Relativně znamená, že bych se nebál počítat s odchylkou ± 10 %. Podobných nástrojů je celá řada, ale SimilarWeb se nám po několika testech a srovnání jeví jako poměrně přesný i v prostředí českých webů.

Mimo přehledu o počtu návštěv webu pak při využití similarweb.com získáte „hrubá“ data jako je průměrná doba návštěvy, počet stránek na návštěvu nebo hodnota míry okamžitého opuštění.

V další části analýzy se dokonce dozvíme poměr zdrojů návštěvnosti webu, některé odkazující weby, placená i neplacená klíčová slova, nebo sítě a weby, kde konkurent investuje do reklamy.

Ghostery a BuiltWith®

Jednoduchý doplněk do prohlížeče a webová stránka, jejíž funkce využíváme velmi často. Tyto nástroje vám rychle a jednoduše prozradí, jaké skripty a technologie využívá konkrétní web. Zní to možná dost abstraktně, ale zjistíte tak například, jaké využívá web reklamní systémy pro monetizaci, s jakými pracuje fotobankami a jakou vlastní analytiku využívá v rámci svého webu.

Visualping

Potřebujete monitorovat, jak konkurence pracuje s grafikou na vlastním webu, jestli nějak upravuje klíčové prvky, mění obsah slideru nebo jiné části svého webu? Místo screenování a srovnávání můžete vyzkoušet službu Visualping, která vám v případě změny na webu, nebo definované oblasti, poskytne automatickou notifikaci.

Jednoduše zadáte web, vyberete část webu, text, nebo funkční prvek (např. tlačítko), které chcete monitorovat a při jakékoliv změně designu obdržíte automatickou notifikaci skrze zvolený nástroj (e-mail, slack..)

Dále existuje řada placených (za někdy poměrně vysoké částky) nástrojů, které vám velmi snadno poskytnou komplexní náhled na online působní konkurence, včetně detailních informací o webu nebo jeho marketingu. Nemusíme chodit ani za hranice a můžeme vyzkoušet například nástroj MarketingMinner nebo Collabim.

Z globálně vyvíjených aplikací se pak příště podíváme, co dovede například nástroj AhrefsSemrush či Majestic.

Na závěr ještě doplním, že velká část systémů, které jsem zde komentoval, má i placené rozhraní, které vám poskytne ještě větší množství informací. Často pak tyto systémy disponují relativně kvalitním trialem sloužícím k funkcí.

Zajímá vás, jak pracuje s inzercí a webem vaše konkurence? Na adresu smetana@digitalinsights.cz nám pošlete e-mail s názvem/odkazem vašeho konkurenta a my možná právě jeho vybereme pro detailní ukázku v příštím článku.Nechcete čekat a chcete se podívat na vašeho konkurenta již nyní? Vyzkoušejte naší službu Analýza konkurence.