Autor: Michal Smetana, 2023

V tomto článků máte ukázku 3 brandů, které se adaptovaly a staly se mezinárodními, díky jejich souladu s trhem.

Spotify: Hudba pro všechny

Když byla v roce 2001 zablokována síť pro sdílení hudby Napster, kvůli obvinění z porušování autorských práv, Daniel Ek (generální ředitel společnosti Spotify) si všiml, že mnoho základních prvků pro přizpůsobení produktu trhu již existuje. Tento poznatek nakonec vedl k vývoji služby Spotify.

Napster již měl značný počet uživatelů, mobilní zařízení byla připravena k distribuci hudby a obsah byl již k dispozici. Ek věřil v možnost, že tato skupina zákazníků bude ochotna zaplatit malou částku výměnou za platformu, která umožní legální přístup k hudbě – věřil, že budou ochotni zaplatit za skutečnou streamovací službu. 

I když to nějakou dobu trvalo, technologie nakonec pokročila do té míry, že společnost Spotify mohla používat pokročilejší vyhledávání online obsahu a technologie zpracovávající přirozený jazyk. Díky tomu popularita služby Spotify mezi cílovou skupinou mladých lidí v posledních letech prudce vzrostla. Kromě toho má Spotify od roku 2022 již 182 milionů platících předplatitelů, což je důkazem úspěchu, kterého lze dosáhnout identifikací potřeby trhu a vytvořením produktu, který je dostatečně hodnotný, aby si zasloužil finanční investice.

Uber: Jízda zdarma

Původní přístup Uberu k určení souladu produktu s trhem spočíval v nabídce bezplatných jízd mezi několika regionálními technologickými akcemi, které se konaly v San Francisku. Tyto akce se konaly současně. Spoluzakladatelé společnosti Uber si byli vědomi skutečnosti, že systém taxi služby je nejen archaický, ale také neúměrně drahý, a v důsledku toho jej využívá poměrně málo lidí. Když lidé začali aplikaci Uber využívat častěji, společnost se rozhodla nabídnout prvním uživatelům slevy ve výši až padesáti procent. 

Schopnost společnosti Uber vyřešit problém a zároveň vyvolat poptávku po svých službách ocenili i odborníci z daného odvětví. Přestože zákazníci nedávali najevo potřebu rozšířené taxislužby, spotřebitelé se na tuto myšlenku postupně začali spoléhat, protože se stala dostupnější praktickou a jasnou alternativou. Začal se projevovat síťový efekt a zákazníci si začali povídat o svých zkušenostech na sociálních sítích, což společnosti poskytlo sociální důkaz.

Netflix 

Počátek roku 2000 byl počátkem raketového vzestupu této společnosti v zábavě mediálním průmyslu. Filmoví diváci si začali uvědomovat, že poplatky za zpoždění, které vybíraly kamenné půjčovny DVD, jsou s postupem času stále nepříjemnější. Společnost Netflix nabízela svým zákazníkům DVD jako součást členské služby a zákazníci si mohli disk ponechat po neomezeně dlouhou dobu, než jej společnosti Netflix vrátili. 

Kdyby však Netflix pokračoval v provozování služby zasíláním DVD, firma by zkrachovala na dobovém pokroku (DVD přehrávače se postupně přestaly používat). Netflix se postavil do jednodušší pozice a cenově výhodnější alternativy k jakémukoli produktu nebo službě, která nyní dominuje trhu se zábavou. Společnost Netflix si zajišťuje, že bude v tomto odvětví i nadále úspěšná tím, že neustále vylepšuje svůj produkt v reakci na měnící se preference spotřebitelů. Úspěchy společnosti Netflix slouží jako užitečná ilustrace toho, že je třeba zachovat si přizpůsobivost na dynamických trzích a soustředit se na dlouhodobý horizont.

Jak to však bude po konci bezplatného sdílení hesel, které bylo avizováno již v roce 2022, kdy omezení byla spuštěna v Latinské Americe, v únoru přibyla na seznam Kanada, Nový Zéland, Portugalsko a Španělsko, a v květnu 2023 vzešlo v platnost v ČR?

Netflix přišel s možností pro všechny “mimo” domácnost, a to takovou, že bude muset majitel účtu zakoupit extra přístup za 79 korun měsíčně. Předplatitelé s tarifem Premium mohou takto přidat dva uživatele, vlastník tarifu Standard jednoho a zákazníci s tarifem Basic mají smůlu.

Vzhledem k momentální konkurenci v oblasti streamovacích služeb, můžeme další vývoj jen odhadovat.