Autor: Michal Smetana, 2022

Hudba a mluvené slovo formou podcastů jsou nedílnou součástí našeho života, ať už jsme v autě, díváme se na televizi, pracujeme či aktivně posloucháme hudbu na procházce. Celosvětově nejrozšířenější platformou na poslech hudby je streamovací služba Spotify.

V rámci ČR je na Spotify aktivních přes 1,5 milionu uživatelů. Celosvětový poměr platících a neplatících uživatelů platformy je 55:45 ve prospěch free uživatelů. Český trh není výjimkou a tento poměr je zde takřka identický.

52 % procent uživatelů v rámci českého trhu tvoří muži, 48 % tvoří ženy. Největší skupinou uživatelů jsou lidé ve věku 18-24 let, kteří tvoří 37 % uživatelů sítě, následují lidé ve věku 25-34 let (25 %) a 35-44 let (15 %). Jedná se především o uživatele z větších měst.

Reklamní systém Spotify v současnosti nabízí na českém trhu základní formáty – audio, video, display a kreativní řešení na míru. Samozřejmostí je dostupnost cílení. V rámci Spotify lze využít standardní sociodemografické cílení (podle věku, pohlaví) specifické segmenty vytvořené algoritmy na základě poslouchané hudby (rodiče 280 tisíc uživatelů, hráči počítačových her, fitness 370 tisíc uživatelů, atd.), geografické cílení (nejmenší jednotkou je město) a cílení dle žánrů/nálad.

Například Ikea ve spolupráci se společností Sonos využila v rámci propagace chytré lampy kreativní koncept, kdy stejné reklamní sdělení bylo namluveno v různých náladách a dle toho zacíleno. Stejné reklamní sdělení jste tak mohli slyšet romanticky, šťastně, relaxačně či energicky.

Jelikož přes 80 % uživatelů streamuje hudbu skrze sluchátka, je nejdůležitějším reklamním formátem audio. Zjednodušeně řečeno se jedná o digitální audio, třicetisekundový nepřeskočitelný spot, doprovázený bannerem s možností prokliku.

Vedle audio formátu je možné na uživatele, kteří procházejí aplikací a objevují nový obsah, cílit pomocí display a video formátů. Dle statistik samotné společnosti, stráví uživatelé v průměru 1 z 5 minut aktivním procházením aplikace.

Vhodným využitím video formátu jsou příběhová videa. Na rozdíl od tradičních sociálních sítí, které se zaměřily na trend krátkých videí s maximální délkou 15 sekund, můžete na Spotify využít až 30ti sekundová videa, která jsou navíc nepřeskočitelná. Video formát můžete použít jak na desktopu, tak na mobilních zařízeních (vertikální formát). Součástí video spotu je také banner a možnost prokliku.

Zajímavým využitím video formátu je například možnost zhlédnout 30ti sekundové video, za což uživatel dostane odměnu 30ti minut poslouchání hudby bez reklam.

V rámci display formátů nabízí Spotify dva základní typy – Homepage Takeover a Overlay desktop + mobile.

Formát Overlay se zobrazuje uživatelům vždy, když se vrátí zpět do aplikace, například přepnout písničku. Uživatel může banner buď prokliknout nebo zavřít křížkem.

Formát Takeover je desktopový formát, který se zobrazuje v aplikaci na prémiové pozici, kde se obvykle zobrazuje nová hudba a trendy. Tento formát je tak velmi populární například při launchi nových služeb či produktů. Formát může být vytvořen jak staticky, tak dynamicky (gify, video).

Zajímavým formátem, který Spotify nabízí je formát Sponsored Playlist, který patří pod kreativní řešení. Jedná se o poměrně nový formát, který byl v ČR spuštěn za začátku roku 2021. Konkrétní brand se tak může stát součástí playlistu.

Dalším z kreativních řešení je vytvoření brandového profilu. V tomto případě si brand vytvoří svoji vlastní hudební identitu v rámci svého profilu na Spotify.  Jedná se o dlouhodobý formát, jehož cílem je spíše organický zásah. Výhodou tohoto formátu je možnost profil sdílet i na ostatních sociálních sítích a na profil se tak vedle free uživatelů mohou dostat i prémioví uživatelé. Jedná se tak o jediný formát, jehož využitím lze zasáhnout i platící uživatele Spotify, jelikož platícím uživatelům se žádná jiná reklama nezobrazuje.

Zajímavou možností je propojení Spotify s offline světem prostřednictvím Spotify kodů. V rámci promo akce je na konkrétní produkt umístěn QR kod, po jehož načtení je uživatel přesměrován do Spotify na speciální playlist vytvořený pro tento produkt.

A jaké jsou budoucí plány Spotify? Velký potenciál vidí společnost v monetizaci obsahu Podcastů. Podcasty se těší v posledních letech masivnímu růstu a v současnosti není tento trh nijak monetizovaný. V budoucnu se tak můžeme dočkat sponzorovaného obsahu či dalších kreativních formátů