Sociální sítě představují pro celou řadu firem komunikační kanál, který se v rámci rovnice náklady a výnosy řadí mezi ty nejlepší. Sociální sítě disponují velmi detailním cílením, takže je poměrně snadné zasáhnout přesně danou cílovou skupinu. A proto se na následujícíh řádcích podíváme trochu podrobněji na to, jak kampaně na sociálních sítích zadávat správně.
Pokud se bavíme o sociálních sítích, nejspíše vás jako první napadne Facebook nebo Instagram. Ovšem inzerce se neomezuje pouze na tyto dvě sociální sítě. Reklamu si můžete zaplatit na Twitteru, Pinterestu nebo třeba TikToku. Ale právě Facebook a Instagram jsou v rámci České republiky jednoznačně nejpoužívanější.
Pokud se rozhodnete využít právě Facebook a Instagram pro svoji reklamu, musíte si ujasnit následující body:
Pojďme se na to!
Cílová skupina
Sociální sítě nabízejí velmi přesné cílení. Můžete tedy cílit například na základě zájmů vaší cílové skupiny či velmi přesné demografie. Jinými slovy, čím lépe znáte vaše zákazníky, tím lépe se vám podaří vyprofilovat cílení.
Než se pustíte do samotného nastavování kampaní, zamyslete se nad tím, co přesně po vaši cílové skupině chcete. Díky tomu, že víme, jaké chování od cílové skupiny očekáváme a požadujeme, můžeme dobře definovat účel reklamy, který povede k vyvolání chtěného chování.
Facebook nabízí 3 možnosti účelu reklamy a to konkrétně povědomí, zvažování a konverze.
- Povědomí je ideální v případě, pokud chcete vyvolat zájem nebo vaši značku představit (klidně jen nové cílové skupině).
- Zvažování je již fáze, kdy cílová skupina o vaši značce či produktu přemýšlí, jinými slovy vaši značku zná a v minulosti se s ní již potkala.
- Konverze, tady se již bavíme o fázi, kde lidé nakupují. Lidé vás znají, vědí proč si danou věc nebo službu koupit právě u vás.
Chápu, že je lákavé nastavit úplně první kampaň na konverze, protože s největší pravděpodobností chcete své služby nebo produkty prodat, ale je nutné mít na paměti, že lidé se pro koupi našeho zboží rozhodují různě, resp. nacházejí se v různé rozhodovací fázi a proto je nutné s tímto vědomím přistupovat k definování účelu celé kampaně. Pokud s podnikáním začínáte a nebo jen začínáte s komunikací na sociálních sítích, doporučuji si ujasnit, v jaké rozhodovací fázi se nacházejí naši zákazníci a dle toho zvolit účel kampaně.
Povědomí
- Povědomí o značce – cílem tohoto účelu je zvýšit brand awareness.
- Dosah – cílem je ukázat co největšímu % uživatelů v definovaného okruhu vaši reklamu.
Zvažování
- Návštěvnost – ideální cíl pro propagaci vašeho nového blogového článku nebo na zvýšení návštěvnosti stránky, kde informujete o novém produktu. Pozor ale na relevanci návštěvnosti, ta se bude vždy odvíjet od kvality cílení, které zvolíte.
- Projevený zájem – nastavení tohoto cíle u reklam vede uživatele k tomu, aby s danou reklamou interagovali, aby ji označili, že se jim líbí a nebo aby přidali svůj komentář. Toto je ideální účel pro finanční podporu vašeho příspěvku, který je na zdi.
- Instalace aplikace – již z názvu je patrné, že toto je účel reklamy, který použijete jen tehdy, pokud propagujete svoji aplikaci.
- Zhlédnutí videa – v tomto případě ukazujete reklamu lidem, u kterých je největší pravděpodobnost, že vaše video zhlédnou.
- Generování potencionálních zákazníků – reklama nastavená pod tímto cílem fakticky vypadá jako formulář. Můžete tedy po lidech chtít zaslat například kontakty pro následné „navolávání“, případně ji můžete využít jako reklamu na zvýšení počtu přihlášení k newsletteru. Zde ovšem pozor na GDPR.
Konverze
- Konverze
- Prodej z katalogu – abyste mohli využít tento cíl, musíte mít připraven katalog nebo také feed. Toto je jednoznačně cíl, který je vhodný pro e-shopy.
- Návštěvnost obchodu – v tomto případě můžete ukazovat lidem vaši kamennou pobočku, která se nachází v blízkosti jejich bydliště.
Jak jsme psali výše, klíčové pro úspěšné kampaně je cílení. Cílení můžete vybírat velmi detailně, pokud budete prodávat dětské zboží, máte například na výběr z cílení:
- Rodiče s dětmi v nižším školním věku (6 až 8 let)
- Rodiče předškoláků (3 až 5 let)
- Rodiče batolete ( 1 až 2 roky)
- Novopečení rodiče (0 až 12 měsíců)
A to vše můžete zacílit například jen na Prahu a okolí například do 40 km. Cílit na Facebooku lze tedy opravdu detailně, ale nezapomínejte na to, že Facebook byl původně reklamní nástroj pro velké trhy jako USA, proto čím detailnější cílení vyberete tím dražší reklama bude. Neplatí to samozřejmě vždy, ale je nutné myslet na to, že někdy je lepší vybrat cílení širší a ukázat reklamu i lidem, které ze 100% nespadají do vaši cílové skupiny.
Sdělení a obsah
Na sociálních sítích nemáte ani celou vteřinu na to, abyste zaujali potencionálního zákazníka. Váš banner nebo video musí být pro danou cílovou skupinu opravdu zajímavé a hlavně musí mluvit jazykem vaší cílové skupiny. Ideální je, když při tvorbě obsahu pracujete s konkrétními problémy zákazníků a nabízíte jim řešení. Takže se vlastně dostáváme k dobu číslo 1. Čím lépe znáte svoji cílovou skupinu, tím lépe ji můžete reklamou zasáhnout a to reklamou, která bude šitá na míru potřebám, přáním a očekáváním cílové skupiny a tedy vašich potencionálních zákazníků.
TIP: Často se při zadávání reklamy na těchto kanálech zapomíná na to, že na rozdíl od například obsahové sítě, zde můžete k bannerům přidat poměrně dlouhý doprovodný text. Doprovodný text držte do cca 125 znaků, tak se vám nestane, že se text zkrátí a objeví se „číst více“.
Landing page – stránka pro kampaň
Z reklamy pak musíme uživatelé odvést na web, kde pro něj máme připravené další informace. U tvorby stránky je nutné myslet na to, že grafická podoba stránky by měla odpovídat tomu, jak vypadá grafika banneru, který používáme u kampaně. Na cílové landing page bychom také měli mít nastavené správně měření, abychom dokázali identifikovat, jak se uživatel na stránce choval a jaké kroky podnikl.
Formáty
Facebook nabízí celou řadu formátů, které můžete pro své kampaně zvolit. Na tomto odkazu si může přehledně prohlédnout všechny a zároveň zde najdete i přesné rozměry, které bude potřebovat pro tvorbu vizuálů váš grafik – https://www.facebook.com/business/ads-guide/image
Vaše reklamní sdělení můžete graficky upravit do velkého množství různorodých formátů. Tím nejrozšířenějším je jednoznačně statické foto 1:1, ale nemusíme zůstat jen u toho. Aktuálně velmi dobře fungují videa a během pandemie se délka přehrání videa zvýšila, není tedy nutné hlavní sdělení „nacpat“ do 15 sekund.
Pokud ale propagujete produkty, doporučujeme zvolit carousel. Toto je formát, který Facebook v minulosti nabízel i v případě klasických příspěvků na zdi, ovšem aktuálně je tento formát dostupný jen jako reklamní. Carousel vám také nabízí možnost přiřadit ke každému produktu speciální URL, kde doměříte proklikovost a pokud ho uživatel na první dobrou nekoupí, můžete mu jej připomenout v rámci remarketingu.
KPI – čeho chci dosáhnout
Jedním z nejdůležitějších bodů je definování KPIs. Před startem samotné kampaně musíme mít ujasněné, co přesně má kampaň přinést. Jako KPI si můžeme zvolit maximální zásah uživatelů, interakce na stránce, nové fanoušky pro náš profil či přístupy na cílovou landing page a mnoho dalších.
Rozpočet
To, že musím vědět kolik chci do kampaně investovat je asi všem jasné, ale v případě nastavování kampaně na sociálních sítí prostřednictvím Bussiness manageru radíme dávat si velký pozor na to, zda rozpočet nastavuji do části denního nebo celkového rozpočtu. Jedna malá chyba z nepozornosti vás takto může vyjít totiž celkem draho.
Průběžná optimalizace
Nezapomínejte na to, že je potřeba kampaně stále kontrolovat. Není to jen o tom, že kampaň nastavíte a ona se sama vypne. Je důležité sledovat průběh a reagovat v rámci nastavení na aktuální výsledky
Report
Posledním krokem je pak zhodnocení kampaně. Na začátku máte stanovené KPI, jejiž plnění průběžně sledujete, ale po skončení kampaně je důležité si ji zhodnotit, říct si, co fungovalo a co budete chtít příště zopakovat a co naopak nefungovalo a co již opakovat nechcete.
Bonus na závěr:
Opravdu nikdy ale nenastavujte reklamu přes modré tlačítko pod příspěvky. Založte si pro svou firemní facebookovou stránku business manager a reklamní účet, přes který budete kampaně nastavovat. Není to těžké, stačí jen pár kliků, zadat vaši firemní platební kartu a je.